| Inspiratie

08

feb'23

Tinder voor opdrachtgevers en adviseurs

TINDER VOOR OPDRACHTGEVERS EN ADVISEURS: HOE KIES JE DE JUISTE? In de twintig jaar dat ik als organisatieadviseur werk, realiseer ik me steeds meer hoe het succes van de organisatieverandering mede afhangt van de expertise van de adviseur én de relatie tussen de leider en diens adviseur. Dus de juiste vinden is superbelangrijk! Maar lang niet altijd makkelijk. Wanneer swipe je naar rechts? Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Er zijn onnoemlijk veel adviesbureaus en adviseurs …

Lees meer

25

nov'21

Angst in de organisatie: 4 soorten

Als leider wil je niet dat er angst speelt in jouw organisatie of erger nog, dat er zich een angstcultuur ontwikkelt onder jouw leiding. Het is je grootste nachtmerrie om net als voorheen het UMC Utrecht, COA, de Nationale Politie of FC Twente op die manier in de krant te komen. Laat staan dat je zelf graag in zo’n organisatie werkt. Ik zie, in mijn werk als organisatieadviseur, vaak dat zodra het woord ANGST valt, managers in de actiemodus gaan. …

Lees meer

12

mei'21

5 goede redenen om als leider over je eigen gevoel te praten en 1 slechte.

Vraag jij je als leider in een transitie ook weleens af of je nou juist wel of juist niet iets over je eigen gevoel moet vertellen? Bekijk hier mijn filmpje

Lees meer

19

mrt'21

Neem voor de verandering de makkelijke weg

“Met dit boek wordt het onvoorspelbare, de onderstroom bij veranderprocessen, meer voorspelbaar en beheersbaar gemaakt. Daarmee levert het boek een wezenlijke bijdrage aan het succesvoller maken van organisatieveranderingen, waar gedrag nog steeds de belangrijkste faalfactor is“. Prof. dr. J. Cozijnsen, hoogleraar Verandermanagement aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Het boek is te koop bij o.a. Managementboek.nl en kost € 29,50.  Klik op de knop hieronder om hem daar aan te schaffen

Lees meer

24

feb'21

Zet je roze bril af!

Was die zelfsturing nou wel zo’n goed idee? Of de digitale transformatie? Heel vaak tijdens organisatieveranderingen, twijfelen medewerkers, managementteams en directies, aan de koers die ze eerder bepaald hebben. Als je verandert ga je van A naar B. Ineens weten mensen niet meer zeker of die koers, die B nou wel zo’n goed idee was. Vaak komt dat gevoel op het moment dat de prijs van de verandering voelbaar wordt. Bij een digitale transformatie kan het maar zo zijn dat …

Lees meer