Ik geloof dat je meer succes kunt hebben in je veranderopdrachten als je het veranderproces, jezelf en anderen begrijpt. In deze training leer je wat er altijd weer gebeurt tijdens veranderprocessen, wat logisch en voorspelbaar is en welke invloed jij daar, vanuit jouw rol als adviseur, op kunt hebben. Je krijgt je een bril aangereikt waarmee jij het veranderproces kunt begrijpen, kunt faciliteren en kunt versnellen.
Die bril heet: Systemisch Transitiemanagement en is gestoeld op psychologische, systemische en organisatiekundige inzichten. In deze training introduceer ik de 5 knoppen waar je aan kunt draaien om de verandering te bespoedigen. Je krijgt ook tips en tricks om aan die knoppen te draaien.
De training is:
- online, op je eigen moment, in je eigen omgeving en je eigen tempo;
- gestoeld op psychologische, organisatiekundige en systemische uitgangspunten;
- qua inhoud vergelijkbaar met een face tot face training van 2 dagen;
- bedoeld voor managers met een veranderopdracht;
- zo ontwikkeld dat je het geleerde direct in de praktijk kunt brengen.
Inclusief:
- een werkboek;
- een certificaat bij afronding;
Doorlooptijd:
- vanaf het moment van aanschaf staat de training 12 weken tot jouw beschikking.
- je hebt zo’n 6 a 8 weken nodig om je alle kennis eigen te maken door alle toepassingsopdrachten te doen. Dat is afhankelijk van jouw dagelijkse praktijk: hoe vaker je kunt oefenen, hoe eerder je klaar bent.
Over de instructeur
Cursusoverzicht
Introductie | |||
Opening & Kader | 00:10:00 | ||
Kennismaking & Manier van werken | 00:10:00 | ||
Focus voor de training | 00:15:00 | ||
De uitgangspunten | 00:15:00 | ||
Hoofdstuk 1 Vijf knoppen om aan te draaien. Knop 1 | |||
1.1 Introductie | 00:10:00 | ||
1.2 Wat er altijd weer gebeurt | 00:10:00 | ||
1.3 Knop 1: De B | 00:10:00 | ||
1.4 Een goede B | 00:10:00 | ||
1.5 De veranderopdracht | 00:10:00 | ||
Hoofdstuk 2 Knop 2: De bovenstroom | |||
2.1 knop 2: De bovenstroom | 00:20:00 | ||
2.2 De bovenstroom zo inrichten dat B-gedrag wel moet plaatsvinden | 00:05:00 | ||
2.3 Andere KPI’s | 00:10:00 | ||
Hoofdstuk 3 De transitiefasen: Urgentie | |||
3.1 De gedragstransitie verloopt altijd in fasen | 00:10:00 | ||
3.2 De transitiefasen op een rij: De pre-urgentie fase | 00:10:00 | ||
3.3 De gedragstransitie van start: De urgentie fase | 00:10:00 | ||
3.4 Joepie of buikpijn maakt niets uit voor de verandering | Gratis | 00:15:00 | |
3.5 De urgentie geschiedenis | 00:10:00 | ||
3.6 Waar tikt het collectief op? | 00:10:00 | ||
3.7 Dreigement of realiteit? | 00:10:00 | ||
3.8 Wat kun jij doen? | 00:10:00 | ||
3.9 Wat vraagt het van jou? | 00:10:00 | ||
3.10 Hoe systemen reageren op urgentie | 00:15:00 | ||
3.11 De bijdrage van mensen in de urgentie fase aan de verandering | 00:10:00 | ||
3.12 Erken de bijdrage van mensen in de urgentie fase | 00:15:00 | ||
Hoofdstuk 4 Knop 3: De transitiefasen: Loslaten | |||
4.1 De loslaat fase | 00:05:00 | ||
4.2 Er is geen verandering zonder prijs | 00:15:00 | ||
4.3 Veranderen wordt makkelijker als de prijs op tafel ligt. | 00:15:00 | ||
4.4 Niet sussen, bagatelliseren, smoren en omdenken | 00:10:00 | ||
4.5 Wie moet dit weten? | 00:15:00 | ||
4.6 Mission impossible | 00:00:15 | ||
Hoofdstuk 5 De transitiefasen: De niet-weten fase | |||
5.1 Niet-weten | 00:15:00 | ||
5.2 Niet weten en Niet-Weten | 00:10:00 | ||
5.3 De bedding maken | 00:10:00 | ||
Hoofdstuk 6 Knop 3: De transitiefasen: De creatiefase | |||
6.1 Creatiefase | 00:10:00 | ||
6.2 Mensen in de creatiefase | 00:10:00 | ||
6.3 Pilots | 00:10:00 | ||
Hoofdstuk 7 Knop 3: De transitiefasen: Nieuw begin | |||
7.1 De nieuw begin fase | 00:10:00 | ||
7.2 Nieuwe routines | 00:10:00 | ||
7.3 Nieuwe routines zijn nieuwe breinpaadjes | 00:15:00 | ||
7.4 Lenig in veranderen | 00:15:00 | ||
7.5 De bijdrage van de uitslovers en de beste jongetjes van de klas | 00:15:00 | ||
7.6 Routines zijn saai | 00:10:00 | ||
7.7 Meer van iets maken | 00:10:00 | ||
7.8 Successen vieren | 00:15:00 | ||
Hoofdstuk 8 Knop 4: De beweging terug naar A | |||
8.1 Terug naar Af | 00:10:00 | ||
8.2 Interactiepatronen begrijpen en doorbreken | 00:15:00 | ||
8.3 Onderdeel van het patroon of niet? | 00:15:00 | ||
8.4 De systeemprincipes | 00:15:00 | ||
8.5 Het systeemprincipe orde | 00:15:00 | ||
8.6 Hoe kun je dit principe tegenkomen in jouw veranderopdracht? | 00:15:00 | ||
8.7 Het systeemprincipe binding | 00:15:00 | ||
8.8 Hoe kun je dit principe tegenkomen in je veranderopdracht? | 00:15:00 | ||
8.9 Het systeemprincipe uitwisseling | 00:10:00 | ||
8.10 Hoe kun je dit principe tegenkomen in jouw veranderopdracht? | 00:15:00 | ||
Hoofdstuk 9 Knop 5: De context | |||
9.1 De context | 00:15:00 | ||
Hoofdstuk 10 Toetje: Dit is het hele verhaal | |||
10.1 Het veranderverhaal | 00:15:00 | ||
10.2 Ingrediënten voor het veranderverhaal uit knop 5: de context | 00:15:00 | ||
10.3 Ingrediënten voor het veranderverhaal uit knop 1: de B | 00:15:00 | ||
10.4 Ingrediënten voor het veranderverhaal uit knop 2: de bovenstroom | 00:10:00 | ||
10.5 Ingrediënten voor het veranderverhaal uit knop 3: de transitiefasen | 00:15:00 | ||
10.6 Ingrediënten voor het veranderverhaal uit knop 4: de beweging terug naar A | 00:10:00 | ||
10.7 De afsluiting | 00:10:00 |
Informatieve training
Hele complete training waarin op een gestructeerde manier de inhoud wordt gepresenteerd.
Mooie opdrachten afgewisseld met de theorie, die goed toe te passen zijn in mijn huidige job.
Zeker een aanrader!