Was die zelfsturing nou wel zo’n goed idee? Of de digitale transformatie? Heel vaak tijdens organisatieveranderingen, twijfelen medewerkers, managementteams en directies, aan de koers die ze eerder bepaald hebben. Als je verandert ga je van A naar B. Ineens weten mensen niet meer zeker of die koers, die B nou wel zo’n goed idee was.
Vaak komt dat gevoel op het moment dat de prijs van de verandering voelbaar wordt. Bij een digitale transformatie kan het maar zo zijn dat er nieuwe leuke rollen ontstaan, en tegelijk ook dat er oude leuke rollen verdwijnen.
Dat eerste is meestal geen reden om aan de B te twijfelen, maar het tweede, het verlies van leuke rollen wel. Logisch ook. Uit onderzoek blijkt dat 80 % van ons gedrag gericht is op geen verlies lijden. Dus doen we dat ook niet zomaar. We gaan twijfelen. Die B leek een goed idee maar is nu echt een stom idee. Dit is het moment waarop de koers in organisaties soms bijgesteld wordt. Op zoek naar een koers, een B, die geen prijs met zich meeneemt.
Slecht nieuws, die is er niet.
Heel vaak wordt de aard van de koers, verward met de prijs die de verandering met zich meeneemt. Maar zelfs de mooiste verandering kent een prijs. Er is geen verandering zonder prijs. Als alle mensen in organisaties dit zouden weten dan wordt veranderen echt makkelijker!